
Här har vi samlat de vanligaste frågorna om donationer och samarbeten. Om du inte hittar det svar du söker efter, hör gärna av dig till oss!
Matmissionen är en kedja sociala livsmedelsbutiker. Matmissionen gör gott för både människa och miljö genom att sälja produkter som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till medlemmar. Butikerna möjliggör även att fler personer närmar sig arbetsmarknaden genom arbetsträning.
Statistik i Urval:
•Under 2023 omhändertog Matmissionen över 4600 ton produkter
•”Räddad” CO2 jämfört med om produkterna hade slängts motsvarar årsförbrukningen för 4800 personbilar
•Matmissionens medlemmar sparade tillsammans ca 180 miljoner kronor
•Över 420 ton produkter levererades till sociala verksamheter – boenden, härbärgen och liknande
•Frukt och grönt är Matmissionens mest populära kategori – nära en tredjedel av alla sålda produkter mätt i vikt
Allt som finns i butiken är produkter som donerats från olika företag i dagligvarubranschen, med anledning av att produkterna annars riskerar att bli svinn. Eftersom utbudet är beroende av donationer och Matmissionen inte beställer in egna varor går det inte att förutse exakt vad som kommer finnas i butiken utan utbudet varierar dagligen. Även om vi arbetar hårt för att ha ett så brett sortiment som möjligt går det inte att förvänta sig att hitta allt man behöver på Matmissionen, och våra butiker bör därför ses som ett komplement till andra matbutiker.
I Sverige finns två typer av datummärkningar: ”bäst före” och ”sista förbrukningsdag”. Varor märkta med sista förbrukningsdag är extra känsliga och får enligt lag inte säljas (och bör heller inte konsumeras) efter datummärkningen. Dessa varor säljer inte heller Matmissionen efter att datumet har passerat.
Varor med bäst före-märkning är inte lika känsliga. Det finns ingen lag för hur länge dessa varor får säljas, utan de får säljas och konsumeras så länge de är bra. Mjölk kan exempelvis vara lika bra en vecka eller mer efter att bäst före-datumet passerat. En torrvara (det vill säga en vara som står i rumstemperatur) eller frysvara kan vara lika bra flera månader efter bäst före-datumet passerat. Med andra ord är det oftast inga problem alls att äta produkter vars bäst före-datum har passerat. Av den anledningen säljer Matmissionen många varor där bäst före-datum har passerat. Normalt kan vi sälja kylvaror flera dagar efter att bäst före-datum passerat. Torrvaror och frysvaror kan vi sälja flera månader efter att bäst före datum-passerat. Om en leverantör gett sitt godkännande kan vi i vissa fall sälja varor ännu längre än våra ordinarie riktlinjer. Att en vara passerat bäst före-datum är med andra ord i sig ingen anledning att reklamera varan.
Du kan betala med både kort och kontanter i alla våra butiker utom den i Umeå, som enbart tar kortbetalningar och Swish.
Nej, det är inte tillåtet (oavsett syfte) om man inte har godkännande från ansvarig personal.
Den främsta anledningen till att vi öppnar fler butiker är för att bli tillgängliga för fler medlemmar. När det gäller hur mycket mat vi har att sälja är detta något vi följer noga och även här leder öppnandet av fler butiker till att vi får fler och större donationer – enkelt uttryckt kan man säga att vi får mer mat för att vi kan hantera större mängder.
Mängden donationer har också ökat för varje ny butik vi öppnat, detta innebär att befintliga butiker också fått mer mat genom öppningen av fler butiker. Vårt mål är att hålla en balans där nya butiker kan öppna utan att de befintliga får mindre mat att sälja.
Matmissionen finns för närvarande i Stockholm, Malmö, Helsingborg, Kristianstad, Trollhättan, Linköping, Örebro och Umeå, och vi har som strävan att fortsätta expandera och finnas på fler orter. Under fliken ”butiker” hittar du mer information om var butikerna finns och hur du kommer i kontakt med dem.
Nej tyvärr inte. På grund av hur den svenska livsmedelslagstiftningen ser ut tar vi bara emot donationer från företag.
Matmissionen tar emot donationer från företag inom dagligvarubranschen. Läs mer om hur ni som företag donerar till Matmissionen här.
Nej, Matmissionen har kapacitet att ta emot stora, hela volymer till en och samma adress för vidare distribution till enheter för människor i social och ekonomisk utsatthet. För donatorer gäller en kontaktperson och en leveransadress.
Ja, Matmissionen har möjlighet att hämta donationer med egna lastbilar eller med bokad transport. Matmissionen försöker i största möjliga mån utnyttja redan existerande transportflöden för att spara på resurser och utsläpp, men saknas befintlig rutt ordnar Matmissionen med transport. Logistik och transport ska aldrig vara ett hinder för donation.
Matmissionen har kapacitet att hantera väldigt stora volymer – ingen förfrågan är för stor! Vi blir glada om erbjudandet kommer så tidigt det går för att hinna rädda så mycket mat som möjligt. Matmissionen kan hantera samtliga varugrupper och temperaturkrav som finns inom dagligvaruhandeln, med undantag för tobak, alkohol, energidryck och mediciner.
Matmissionen följer samma lagar och regler för säker livsmedelshantering som alla livsmedelsföretag i Sverige. Det innebär egenkontrollprogram, dagliga temperaturkontroller och spårbarhet. Vi behöver följesedlar över de volymer som doneras, för att leva upp till Livsmedelsverkets krav. Tveka inte att kontakta oss om ni behöver stöd i att ta fram en rutin för följesedlar.
Nej, Matmissionen har kapacitet att märka upp produkter som saknar etikett eller märka om felmärkta produkter med egna etikettskrivare. Företaget som donerar ansvarar för att korrekt information skickas per mejl till Matmissionen och Matmissionen ansvarar för att den korrekta informationen hamnar på varje konsumentförpackning innan den läggs på hyllan.
Matmissionen är vana vid att hantera produkter med sämre skick och korta datum. Svaret på frågan är dock varierande, beroende på vilken sorts produkt som erbjuds och hur stor volymen är. Ju mer populär produkten är – desto sämre kvalité, korta datum och större volym kan vi hantera. Och vice-versa gäller för mer svårhanterliga produkter.
Det finns helt enkelt inget konkret svar – men fråga hellre en gång extra om ni är osäkra innan ni kasserar produkten. Bilder hjälper!
Det finns många fördelar med att donera sitt överskott till Matmissionen. Miljöinsatsen är uppenbar – mat är till för att ätas och de resurser som går åt till livsmedelsproduktion ska inte vara förgäves. Den sociala hållbarheten är också viktig och som donerande företag bidrar du till att tusentals människor i ekonomisk utsatthet får möjlighet att handla bra, näringsrik mat till sig själv och sin familj. Matmissionen erbjuder också arbetsträning för människor långt ifrån arbetsmarknaden. Hos oss får man får chansen att hitta tillbaka till arbetslivet i sin egen takt och efter sina egna förutsättningar.
Matmissionen erbjuder också olika typer av aktiviteter tillsammans med våra donerande företagspartners, som exempelvis föreläsningar och volontärdagar. Detta bidrar med engagemang och till att stärka företagens interna varumärke gentemot sina anställda. Matmissionen är också mer än gärna behjälplig om man som donerande företag vill kommunicera externt om samarbetet. Vi bistår med foton, citat och statistik efter önskemål.
Nej. Skatteverket har utkommit med en skriftlig redogörelse gällande frågan om mervärdesskatt för donerat överskott där man fastslår att:
”ett företag momsmässigt inte ska uttagsbeskatta sig för varor som det skänker bort, om varornas värde vid gåvotillfället inte är värda något och alternativet är att varorna skulle kasseras”.
Så länge varorna är att betrakta som överskott (som annars kasserats) innehar de inget värde och kan därför inte beskattas. Det viktiga är alltså att registrera varorna som just överskott i samband med donation. För mer information – kontakta Simon Stegrud på:
simon.stegrud@matmissionen.se
08 684 234 98

Kontakta oss
Om du vill veta mer eller vill komma igång redan idag så får du gärna höra av dig till oss.