Undersökning slår fast: Matmissionen minskar ekonomisk stress

I en färsk undersökning som tagits fram av Matmissionen framgår det att de sociala
matbutikerna inneburit stora förbättringar i livskvalitet för medlemmarna kopplat
till hälsa, livsstil och välmående. Matmissionens medlemmar består uteslutande
av människor i ekonomisk utsatthet.

Under september 2024 genomfördes en undersökning bland Matmissionens medlemmar för att
se i vilken utsträckning som medlemskapet bidragit till positiva förflyttningar, vilket de sociala
matbutikerna syftar till. I svaren framgår det att medlemskapet bidragit till förbättrad livskvalitet
bland en majoritet av medlemmarna. 73 procent av medlemmarna uppger att de upplever
minskad stress över inköp kopplade till mat och 55 procent att de kan äta mer hälsosamt, bland
barnfamiljer är siffran hela 58 procent. 57 procent uppger också att de tack vare de sociala
matbutikerna har pengar över till andra saker, såsom fritidsaktiviteter.

“Jag vet att jag har möjlighet att äta bra mat. Eftersom jag kan äta bättre så orkar jag mer, min
psykiska hälsa har påverkats positivt och jag känner hopp i livet.”
Fritextsvar från medlem i Matmissionen.

Matmissionen är en nationell kedja med sociala matbutiker som lindrar matfattigdom, minskar
svinn och gör att fler kan närma sig arbetsmarknaden genom arbetsträning. Matmissionen
möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna.
Personer som lever på eller under motsvarande nivå för Försäkringskassans försörjningsstöd
kan bli medlemmar och därmed handla produkter till högst en tredjedel av priset i ordinarie
livsmedelsbutiker. Varorna som säljs i de sociala butikerna har räddats från att bli svinn genom
att doneras från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrins lager och online-handel. 

– Det är väldigt glädjande att Matmissionen bidrar till en positiv förändringsresa för människor
som har svårt att få ekonomin att gå ihop. Undersökningen visar dock en verklighet där
samhällets insatser inte räcker till för att säkerställa en skälig levnadsstandard.
Grundproblematiken behöver därför lösas politiskt även om vi fortsätter utveckla och expandera
Matmissionen för att nå de som idag är i behov av oss, säger Johan Rindevall, chef
Matmissionen.

Fler nyckeltal från undersökningen:

För att verksamheten ska nå fler är en fortsatt expansion planerad under 2025 med öppningar av
fler butiker runt om i landet. I december 2024 öppnar det en butik i Trollhättan. Matmissionen
har mer än 25 000 medlemmar och har butiker i Stockholm, Helsingborg, Malmö, Linköping och
Umeå. Matmissionen möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och
Dagligvaruleverantörerna.
Undersökningen i sin helhet

Information om undersökningen
Enkäten skickades ut till 19 038 medlemmar från Stockholm, Linköping, Umeå och Skåne 17-26
september, totalt deltog 4 545 respondenter vilket motsvarar en svarsfrekvens på 24 procent.

Om Matmissionen 
Matmissionen startades av Stockholms Stadsmission 2015 och är en kedja av sociala matbutiker som
möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna.
Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter från
dagligvarubranschens leverantörs- och handelsled som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat
pris till människor i ekonomisk utsatthet. Butikerna erbjuder även arbetsträning som gör att fler personer
närmar sig arbetsmarknaden. Matmissionen har mer än 25 000 medlemmar runtom i landet och totalt 11
butiker i Stockholm, Helsingborg, Malmö, Linköping och Umeå.
www.matmissionen.se