Matmissionen firar 10 år med att expandera snabbare än någonsin – ”ett
misslyckande på sätt och vis”

Under ett decennium har Matmissionen, en kedja med sociala matbutiker, förädlat idén om att
produkter som annars skulle bli svinn kommer människor som lever i matfattigdom till godo. Idag
har kedjan av sociala matbutiker 13 butiker och 25 000 anslutna medlemmar i landet, och en
logistikkedja som hanterar 4 180 ton produkter och kan omsätta en färskvara på så lite som 24
timmar. Under de närmaste månaderna planerar Matmissionen att öppna i snitt en butik i
månaden. En succé ur de flesta perspektiv, men att det behövs är på sätt och vis ett misslyckande
menar Matmissionens chef Johan Rindevall.

Matmissionens idé är enkel: produkter och varor som annars hade blivit svinn omhändertas och kommer
de alla mest utsatta i vårt samhälle till godo. Att komma dit var desto mer komplicerat och krävde både is i
magen, en modig investering och att det skedde i samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och
Dagligvaruleverantörerna. Matmissionen är ett branschsamarbete och en samverkan som sker utanför
den ordinarie marknaden.

– Det som gör Matmissionens modell unik är dess kapacitet, skalbarhet och butikskoncept. Vi har också
hela branschen med oss och under de här tio åren har vi lyckats bygga och förfina en logistikkedja som
verkligen är funktionell för alla involverade aktörer och som ger konkreta positiva effekter för de företag
som donerar produkter, och för samhället ur ett socialt och ekologiskt perspektiv, säger Johan Rindevall
som är chef för Matmissionen.

Effekten räknas i samhällsnytta och dess värde i kronor. Under 2023 uppgick värdet till motsvarande 225
miljoner kronor i social, socioekonomisk och ekologisk nytta, enligt Matmissionens beräkningar. Att kunna
påvisa nyttan för både de organisationer som donerar produkter och för samhället har varit viktigt för
Matmissionen. Men värdet på det som utgör Matmissionens centrala syfte, att lindra matfattigdom, går
däremot inte att mäta i kronor. Det tycks vara ett behov som inte går att mätta.

–– Vår expansionstakt är hög, sedan 2022 har vi öppnat tre nya butiker varje år. I år ökar vi takten ännu
mer och öppnar sex nya butiker under de kommande sex månaderna. Samtidigt ökar matfattigdomen
rejält och det vittnar Matmissionens medlemmar om. Det är människor som utan Matmissionen inte har
råd att äta protein mer än ett par gånger i veckan och som inte har råd att ge sina barn frukt och
grönsaker, säger Johan Rindevall.

Under de här åren har Sverige varit i förändring med ökade klyftor och en växande matfattigdom till följd
av ekonomisk kris, prisökningar och en riksnorm som inte följer utvecklingen. Samtidigt har ett mönster
börjat framträda som kan höra ihop med att Matmissionen öppnar där andra livsmedelskedjor lämnar och
att kedjan snabbt får ett förtroende i samhället runt omkring.


Matmissionen räknar med en fortsatt expansion kommande år, både på nya orter och i regioner där man
redan finns. . Även om det är positiva värden för både samhället och för människor som kommer ur detta
så är det inte den bästa utvecklingen.

– Om tio år hoppas jag att Matmissionen inte längre finns utan att vi som samhälle förmår att stötta
människor att ta sig ur sin utsatthet och att matsvinn tillhör det förgångna. Det är dessvärre inte prognosen
just nu, säger Johan Rindevall.    

Presskontakt: Natalia Santos, pressekreterare på Matmissionen/Stockholms Stadsmission,
natalia.santos@stadsmissionen.se, 08-684 230 40.
Pressbilder: https://www.stadsmissionen.se/press-och-opinion/pressbilder

Om Matmissionen 
Matmissionen startades av Stockholms Stadsmission 2015 och är en kedja av sociala matbutiker som
möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna.


Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter från
dagligvarubranschens leverantörs- och handelsled som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat
pris till människor i ekonomisk utsatthet. Butikerna erbjuder även arbetsträning som gör att fler personer
närmar sig arbetsmarknaden. Matmissionen har mer än 25 000 medlemmar runtom i landet och totalt 13
butiker i Stockholm, Helsingborg, Malmö, Linköping, Trollhättan och Umeå. www.matmissionen.se